laupäev, 26. detsember 2015

Edasi toidust

Kindlasti saaks tulevikus veidi sisukamalt tai toitu kirjeldada, sest kogemusi on ju veel vähevõitu. Edaspidi muudan ilmselt blogi kirjastiili ning hakkan lühemaid päevakommentaare kirja panema. Transpordist ja massaažist võiks vast veel eraldi peatükid teha, eks näis.

Kell on pool üksteist õhtul ja üks kass ronib vist puu otsas ringi, sest puulehed klõbisevad. Jah, klõbisevad mitte ei kahise ega sahise, sest puulehed on igavesti paksud latakad, mitte nagu meil. Mäugub ja tahab vist sisse saada, naljatilk. Päeval kõõlus mu aknaluugi otsas orav, kah uudishimulik.

Aga olgu, praegu asun kirjutama kõikide meelisteemal, milleks on toit. Tai on õige koht toidust kõnelemiseks, sest kõik kiidavad seda taevani. Olles ise ka oma elus päris palju süüa teinud on mul täiesti proffesioonalne pilk olemas, hindamaks, kuidas see võimalik on, et tailaste toit nii hea on. Olen nüüd söönud mõned korrad natuke paremates kohtades ja mitmed korrad tänavatoitu ka.
Jah, toit on siin hea nii ja naa, tänaval, restoranis ja turul.  Mitmel korral olen käinud ööturgudel ja isuäratav toit lihtsalt tõmbab ostma. Asju iseenesest, mis nad turgudel müüvad on küll põnev vaadata aga kuna mul midagi vaja pole, siis ostuks pole läinud, peale mõne kohalikus stiilis seelik-pükste, mida siin on lahe kanda. Keegi kuskil ei hõika ega paku sulle midagi, isegi Eestis pakutakse rohkem. Siin lihtsalt kõnnid vaikselt ringi ja uudistad. Aga mis mind on tõmmanud mitmeid ja mitmeid kordi proovima, on toit ja jook. Täna proovisin juba murelikult pükse jalga, millega tulin, et kas ikka mahuvad. Siin olen ju lohvade seelikutega ja kaalu ka pole, et kontrollida. Ei, toit ei olnud mind veel paksemaks teinud, püksid läksid veel lahedalt jalga.
Täna ostsin ööturult sütel küpsetatud maisitõlviku, kanalihatasku ja jõin mangosmuutit. Nad müüvad smuutisi ka tänavatel väikeste lettide taga, valida võid vastavalt oma maitsele kas mango, mandariini, ananassi, õuna, arbuusi, kookose või mõne muu vilja vahel, mis neil parajasti juhtub olema või lased miksida. See tehakse sinu silme all blenderis valmis, pannakse jääd ja soovi korral siirupit ja imeline jook on 25 - 30 bahti eest valmis. See ei maksa eurotki aga kasu tervisele kui palju.  Kookoseid võib ka osta 30-50 bahti ehk ~1 euro eest, mis nad su silme all avavad ja mille sisu saab kõrrega mõnusalt ära juua ja pehme sisu peale süüa. Leidsin ühe neti lehekülje puuviljade kasulikkuse kohta, kui otsisin infot longanite kohta, mida poest kuivatatul kujul ostisn. http://www.naturalfoodbenefits.com/benefits_fruits.asp?CAT=1
Huvitav vili on siin Durian, mille kohta on minu majutuses pandud uste kõrvale hoiatavad sildid, et duriani ei tohi majja sisse tuua. Ma ei ole ise saanud veel seda proovida aga võtan selle kindlasti plaani. See on turul üllatavalt kallis võrreldes teiste puuviljadega ja kui duriani letist mööda käia, siis on küll tunda imalat veidi sibulat meenutavat lõhna. Durian olevat üks selline vili, mis mõnele maitseb hullupööra, teised aga jätab külmaks, nii on mulle selgitatud. Minu massaažiõpetajale pidi hullult maitsema, rääkis üks grupi liige Michael. Aga durianiga pidi nii olema, et kui seda toas süüa, siis hakkab kogu tuba omapäraselt lõhnama ja see niisama kergelt see lõhn välja ei lähe. Ostsin ühed kommid, mis on nagu iirised, kiri on peal Thai sticky rice & durian candy. Kommid on küll väga head, paremad kui meie iirised, pehmed ja natuke riisi maitsega, kooresed. Teine meelispuuvili, millest siin igasugu viisil komme tehakse on tamarind. Mina ostan tavaliselt Honey tamarind spicy. Samuti on head kuivatatud mangod ja üldse on siin palju saada kõiki puuvilju kuivatatud kujul, olen näinud ka erinevatest viljadest tehtud krõpse, ostnud aga ei ole. Mitmel korral olen ostnud arbuusi, mis on siin väga magusad ja tihke viljalihaga ja ei ole eriti suured, umbes paarikilosed. Papaya on vast kõige läägem ja maitsetum selles rivis ja jätab mind suhteliselt külmaks, aga kohalikud hindavad kõrgelt ja peavad kasulikuks.
Mitmel korral olen tundnud, et tahaksin banaane või muid puuvilju, mis siin vabalt looduses kasvavad kugistamiseni täis süüa. Need on lihtsalt nii head! Väikseid banaane (suuri ei olegi näinud) müüakse   suuremate ja väiksemate kobaratena. Ostsin turult umbes 1,5 kilose kobara 25 bahtiga, ehk siis ubes 70 sendiga aga on võimalik ka kallimaid leida, nagu ikka.

Arvan, et toit on hea siin sellepärast, et see on tehtud lihtsalt, millegagi ei ole ülepingutatud. Vürtse ja teravust võid alati juurde lisada, selleks on potsikud laual või chillipipar. Kõik on värske ja tehakse sinu enese silme all, ka tänavatoit - ehk siis tai toit on kokku üks suur a´la carte. Täna näiteks käisin päeval minu lähedal asuval turul ja ostsin suppi. See on hästi tavaline, et ka turu lettidel müüakse suurtest nõudest valmistoitu. Ma teen fotod ja lisan selle loo lõppu mõned. Mis mulle selle juures ei meeldi on see, et toit pakitakse kilekotti, ka soe supp, kui tahad selle kaasa osta. Kilekotid peavad küll, midagi välja ei jookse, aga kuna ma olen vaadanud filme, kuidas plastik eritab jookidesse ja toitudesse mikroosakesi, mis inimese vereringes hiljem ringi hulbivad, siis mulle on väga vastumeelseks muutunud plastikusse pakendatav toit, eriti veel soe supp. Ostisin sealtsamast turult kodutarvete poest ühe kena kaanega klaaspurgi, millel oli isegi väike sangake ja palusin supi sellesse panna. Tekitas küll veidi elevust aga mu tellimus täideti heatujuliselt. Pea pool liitrit suppi maksab turul  20 - 30 bahti. Väga maitsev oli. Turg asub minu majast kuskil 10 minuti kaugusel, seega mõtlesin, et kui olen päeviti kodus, siis on see üks lahe moodus vahel niimoodi  toitu tuua ja siis kodus süüa, sest siin on mõnus jahe. Panen kondeka tööle ja superluks olemine, kui väljas päikse käes kuuma 30 ja rohkem. Kohalikud räägivad, et nii palavat ilma pole siin kaua olnud sellel aasta-ajal. Changmaisse, mis asub põhjas ja mägede jalamil, tullakse rohkem kuumuse eest varju, sest detsember jaanuar on siin tavaliselt 25 aga nüüd on kogu see aeg olnud üle 30-ne. See tõendab taas kliima soojenemist, ükskõik kus me siis oleme.

Minu vaieldamatud lemmikud siin on muidugi kanatoidud. Aga olen proovinud ka muid, siga, kala. Mingi huvitava eluka lasin üks õhtu siin kodulähedal tänava peal ära grllida. Ka seda pildistasin ühelt ja teiselt poolt toorelt ja valmina. Arvan, et see oli lihtsalt tervena grillitud kalmaar, mida ma varem näinud polnud, tavaliselt seostub kalmaar friteeritult ja rõngastena nagu me teda poes või restoranis nägema oleme harjunud.

Eile juhtus tore lugu. Kõndisin just Chang Mai Gate´i juures turul õhtul kella sietsme paiku, kui on kõige magusam müügi aeg ja seisatasin ühe hindu moodi mehe müügikoha ees, kes pakkus meie mõistes pannkooke, mida ta küpsetas vastavalt kliendi soovile kas munaga või ilma ja täidiseks kas banaan või mitte, ülevalatuna kas šokolaadi, mee, või siirupiga. Minu eest kostus ühe noormehe jutt, kellel oli kangesti põhjamaine aktsent. Küsisin, kust ta on ja ta vastas, et from Estonia!!! Jutustasime veidi, mis ta Chiang Mais teeb, et siis sõpradega, keegi hollandlane ja soomlane ka pundis rändavad ringi. Said oma banaanitäidisega pannkoogi kätte ja sõitsid minema. Ja siis minu selja taga seisis üks noor naine, nii 25-30. Küsisin, kas ta on koos selle noormehega, ja ta ütles, et ei, et on üksi kuskil lähedalasuvas hotellis ja et homme liigub Chiang Maist edasi. See oli ikka väga naljakas kokkusattumus, et jõululaupäeva eelõhtul 3 eestlast Chiang Mais tulid erissuundadest banaaniga küpsetatud pannkooki ostma. Arvan, et rohkem eestlasi Chiang Mais üldse polegi, kõik juhtusid olema samal ajal samas kohas ja tellima sama toitu! See näitab veelkord eestlaste suurt lugupidamist banaanide ja pannkookide vastu.

Täna on Jõulupühad ja Baitong Homestay tähistab seda vägagi pidulikult. Kõik maksid pidusöömingu osalustasu 380 bahti ja see saab olema ilmselt mitmekäiguline. Kõigil osalejatel paluti kaasa võtta kingitus 200 bahti eest ja hiljem tuleb loos. Kell on kohe 19.30 ja pean hetkel katkestama, kuna tuleb pittu minna. Hiljem tulevad kohalikud jõulumuljed. 


Longani oksad
Kuivatatud longanid


Longanid, hiinlased nimetavad neid draakoni silmamunadeks ja hiina meditsiinis on see tunnustatud väetoit, mida pakutakse nõrkuse korral aga väga kasulik ka närvisüsteemile, hea süüa enne magaminekut. Läägemagusad aga meeldiva kõrvalmaitsega, päris head. Ei pidavat tegema paksuks, kuna neis sisalduv magusaine on suhkrust erinev. 


Tamarind koorimata
Kooritud tamarind



Minu lemmikud poest ostetuna


Väike turg minu kodukoha lähedal












Kalmaar grillib end


Kalmaar taldrikul koos rohelise
karrikastmega ja kohaliku õllega mmm :)




Väike söögikoht minu elukoha lähedal,
mis on linnast veidi väljas


Minu hommikumenüü - omlett köögiviljadega,
ma ei teagi mida asendab lusikas, ilmselt nuga.


Lihtsamat sorti pubi õllesõpradele 


Ööturg


Pimedate bänd ööturul


Värvilised õuevalgustid


Muusikategija ööturul

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar